Wednesday, 14 December 2011

PANDUAN MENDIDIK ANAK-ANAK



1) Jangan pukul anak dari lutut keatas

2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. Nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control.

3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya. Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak.

Sabda Rasulullah s.a.w.

“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)”


4). Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

5). Berikan anak anda pelukkan setiap hari. (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

6). Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

7). Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan.
(Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).

8). Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkaratermasuklah berbuat silap.

9). Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga, pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

10). Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

11). Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

12). Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.

13). Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

14). Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

15). Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

16). Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.

17). Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

18). Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

19). Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam.

20). Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

21). Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

22). Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.

“Anak- Anak ibarat kain putih. Ibu bapa lah yang mencorakkannya menjadi yahudi, nasrani atau majusi”

Tuesday, 29 November 2011

Masker Hitam Kesukaan Ku

Nie saya nk perkenalkn kt kwn2 psl masker hitam nie....mst korang tau psl masker hitam nie...dh menjadi sebutan sekarang nie....hihihi...mcm artis plak kn....masker nie org kate sakit bile nk menanggalkannyer...tp saya pki ok la....

utk 1st trial saya test kt muke Mr.Azmi....nk tau jgk sakitnyer mcmn...bg org laki rase sakit dulu......*hahaha jahatkn.....tp Mr.Azmi kate x sakit pn tp sedap plak sbb bile tarik tu rase mmg terkeluar semua2 isi kandungan kulit muke yg dh lame terperap kt dlm tu....*tambah2 lg mukenyer mmg byk white & black head....

pastu saya plak try pakai....mmg best la.....tp kene sapu tebal sikit....pakai la 2x seminggu....tp mcm Mr.Azmi, saya la yg kene sapukn kt muke dia....*mcm kene bkk salun la 2x seminggu...siap buat facial lagi utk Mr.Azmi....hihihih


Mcm nie ropenyer kalu pakai masker hitam nie....rope kelako skt...hihihi...tp kejap je...pakai smpi masker btl2 kering baru blh tarik masker tu...kalu still bsh lg mmg xleh nk cabut kluar.....kejap je dlm 20-30 minit nk tgg dia kering....


boleh sapu seluruh muke.....boleh sapu kt zone T .....boleh sapu kt hidung saje...kt belakang pun boleh.....

Murah je pn hargenyer....28 hinggit je....saya beli kt Cosway Mesra Mall,Kerteh.....lupe nk bgtau,brand cosway yer masker hitam nie.....try la...best tau....

4 Tahap Pendidikan Anak2

Rasulullah SAW telah menggariskan empat tahap pendidikan kepada anak-anak iaitu:
Tahap Pertama
Anak yang baru lahir sehingga mumayyiz (enam tahun) hendaklah kita banyak bergurau dan membelai mereka dengan penuh kasih sayang.

Tahap Kedua
Anak berumur tujuh tahun sehingga baligh(14tahun) hendaklah kita mendidik mereka dengan arahan, disiplin dan memberi tanggungjawab kepada mereka.

Tahap Ketiga:
Anak berumur 15 tahun hingga dewasa (21 tahun) hendaklah dididik dengan cara berkawan, bertukar pendapat dan hormati pendapat mereka selagi yang tidak bertentangan dengan syariat.

Tahap Keempat:
Anak berumur lebih 21 tahun, hendaklah para ibu bapa memberikan kebebasan bertindak selagi tidak bertentangan dengan syariat. Ibu bapa hanya perlu bertindak sebagai penasihat agar segala tindakkan mereka terkawal.

 Semoga ku dpt mendidik anak2ku seperti tahap2 ini.....mmg mencabar dlm mendidik anak2 nie....semoga ALLAH permudahkan segala urusan....

Monday, 28 November 2011

SALAM MAAL HIJRAH




Doa Akhir Tahun dibaca 3x pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.
Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata
“Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan
aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun”
Berikut adalah Doa Akhir Tahun
doa-akhir-thn0.jpg
Maksudnya:
Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.
Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya dan aku belum bertaubat daripadanya. Sedangkan Engkau tidak redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon keampunanMu, maka ampunilah aku. Dan tidaklah aku melakukan yang demikian daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka aku memohon kepadaMu.
Wahai Tuhan! Wahai yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepadaMu Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan kesejahteraan ke atas mereka.
 
Barangsiapa yang membaca doa akhir tahun ini, maka syaitan akan berkata:
“Hampalah kami di sepanjang tahun ini”.
-
Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram. Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata
“Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan
dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan”.
Berikut adalah Doa Awal Tahun
doa-awal-thn0.jpg
Maksudnya:
Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.
Wahai Tuhan, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim. yang awal dan ke atas kelebihanMu yang besar dan kemurahanMu yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang telah muncul di hadapan kami. Kami memohon pemeliharaan dariMu di sepanjang tahun ini dari syaitan dan pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan juga pertolongan terhadap diri yang diperintahkan melakukan kejahatan dan usaha yang mendekatkanku kepadaMu Wahai Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Mulia.
Wahai Tuhan Yang Maha pengasih dari mereka yang mengasihi dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad. Nabi yang ummi dan ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan kesejahteraan ke atas mereka.

Tuesday, 22 November 2011

TERJAWAB SUDAH PERSOALAN






Kat Fb ramai yg duk share pasal TUDUNG ALA KRISTIAN nie.....ape pendapat korang?....mule2 saya tgk gambar nie "ish x leh pki mcm nie?".....saya tny Mr.Azmi dan tnjk gmbar nie....pendapat dia "kalu pki pn x haram kn"......"lgpn menutup aurat".....saya pn x puas hati jgk....jadi saya pn search la pasal topik nie dan terjawab la sudah segala tanda tanya dan hukum pasal cara pemakaian tudung nie......

Luangkan mase anda untuk baca semua nie......untuk renungan kite bersame......

TUDUNG YANG DIPINKAN KE BELAKANG; MENYAMAI BIARAWATI KRISTIAN?

Soalan; Salam ust, Saya ada satu kemusykilan berkaitan dakwaan tentang cara pemakaian tudung yang diikat@dipin di belakang leher seperti trend sekarang adalah mengikut cara pemakaian biarawati kristian.Adakah dakwaan itu benar walaupun si pemakai (wanita islam) tidak pernah mempunyai niat sedemikian, hanya pakai tudung dengan meng'pin'kan di bahagian leher bagi menampakkan kekemasan.Harap ust dapat memberikan penjelasan.

Jawapan;

Cara pemakaian tudung yang dituntut oleh Syariat ialah dengan menutupi seluruh kepala (rambut), bahagian leher dan labuh hingga ke dada. Ini sebagaimana arahan Allah;

وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ
“Dan hendaklah mereka (yakni wanita-wanita beriman) melabuhkan tudung-tudung kepala mereka hingga ke dada-dada mereka”. (an-Nur: 31)

Mengenai fesyen, tidaklah disyaratkan fesyen tertentu asalkan ia memenuhi kehendak ayat di atas. Warna juga tidak dihadkan kepada warna tertentu, akan tetapi hendaklah dipastikan tudung yang dipakai tidak jarang dan tidak mempunyai corak yang terlalu menarik perhatian lelaki atau corak-corak lain yang tidak sesuai dengan idenditi wanita Islam. Warna yang disukai Rasulullah ialah warna putih sebagaimana sabdanya; “Pakailah pakaian berwarna putih kerana sesungguhnya ia lebih suci dan lebih baik dan kafankanlah dengannya jenazah-jenazah kamu” (HR Imam at-Tirmizi, an-Nasai, Ibnu Majah dan Musnad Imam Ahmad dari Samurah bin Jundab r.a.).

Mengenai penyerupaan/peniruan kepada orang kafir, Nabi -sallallahu 'alaihi wasallam- bersabda; "Sesiapa menyerupai satu kaum, ia dari kaum tersebut" (HR Imam Abu Daud dari Ibnu Umar). Menurut Imam Ibnu Kathir; hadis ini merupakan larangan keras terhadap perbuatan meniru orang kafir sama ada dalam ucapan, perbuatan, pakaian, perayaan, ibadah dan sebagainya yang tidak disyariatkan untuk kita (umat Islam). (Lihat; Tafsir al-Quran al-Adziem, surah al-Baqarah, ayat 104).

Namun para ulamak menjelaskan; maksud peniruan/penyerupaan kepada orang kafir atau orang fasik yang dilarang ialah yang khusus bagi sesuatu kaum kafir atau fasiq iaitu yang menggambarkan indentiti mereka, seperti; salib (yang melambangkan agama kristian), sabit dan penukul (lambang komunis), lambang nazi, pakaian-pakaian orang fasiq (seperti gaya berpakaian artis-artis Barat), gaya-gaya rambut orang fasik dan sebagainya. Adapun pakaian yang dipakai oleh orang ramai tanpa mengira agama dan bangsa seperti seluar, baju kemeja, kot dan sebagainya atau berlaku kesamaan/keserupaan secara kebetulan seperti jubah litup yang dipakai oleh imam-imam, ulamak-ulamak dan dipakai juga oleh paderi-paderi Kristian dan Yahudi, kopiah yang dipakai oleh orang-orang Islam dan turut dipakai oleh sebahagian penganut bukan Islam (seperti orang Yahudi), tudung kepala (yang turut dipakai juga oleh paderi-paderi wanita kristian) dan sebagainya, penyerupaan/kesamaan secara umum atau kebetulan ini tidaklah termasuk dalam larangan hadis kerana ia bukan bersifat khusus bagi sesuatu kaum kafir atau melambangkan identiti agama mereka.

Adakalanya suatu pakaian menjadi identiti agama di satu tempat, tetapi di tempat lain ia adalah pakaian biasa yang tidak melambangkan agama. Maka ditempat lain itu, tidaklah dianggap menyerupai penganut agama lain jika ia dipakai oleh orang Islam. Imam Malik pernah ditanya hukum memakai sejenis pakaian bernama al-Burnus.[1] Ia menjawab; "Harus". Dikatakan kepadanya; "Tetapi ia adalah pakaian rahib-rahib Nasara (ahli-ahli ibadat Kristian)". Imam Malik menjawab; "Ia di sini (di Madinah) dipakai oleh orang ramai". Begitu juga, suatu pakaian mungkin pernah menjadi identiti agama di satu masa, namun setelah zaman berubah, ia tidak lagi menjadi identiti agama. Imam Ibnu Hajar ketika mengulas tentang sejenis pakaian yang bernama al-Mayasir al-Arjuwan yang dilarang oleh Nabi di zamannya, beliau (yakni Ibnu Hajar) berkata; Pakaian tersebut jika sebab larangannya adalah untuk mengelak dari mengerupai orang-orang asing (orang-orang bukan Islam) maka larangan tersebut adalah kerana maslahah agama. Namun oleh kerana pakaian itu hanya menjadi syiar agama pada ketika itu sahaja iaitu pada zaman mereka masih kafir, kemudian hari ini ia tidak lagi menjadi syiar agama, maka larangan tersebut telah hilang. (Lihat; Fathul-Bari, Imam Ibnu Hajar, kitab al-libas, bab Labs al-Harir wa ad-Dibaaj....). Apa yang disebut oleh ulamak itu mungkin boleh kita samakan dengan masalah pemakaian cepiau (topi).[2] Pada zaman dulu, pemakaiannya difatwakan haram oleh ulamak-ulamak kerana ia adalah topi penjajah. Apabila seorang muslim memakainya pada ketika ia seolah-olah dari kalangan penjajah atau yang pro penjajah. Namun hari ini, faktor yang menyebabkab larangan itu telah tidak ada lagi, maka tidak ada ulamak yang memfatwanya sebagai haram dipakai oleh orang Islam hari ini.

Untuk memudahkan kita membezakan bentuk penyerupaan yang harus dan yang tidak harus, di bawah ini dikemukan beberapa dhabit yang diberikan ulamak;
1. Berkata Imam al-Qurthubi; "Jika suatu pakaian telah menjadi identiti khusus bagi golongan fasik atau golongan yang suka berpoya-poya, dilarang orang lain memakainya" (Faidhul-Qadier, 6/104).
2. "Semua jenis pakaian yang boleh menimbulkan tanggapan kepada orang yang melihat bahawa si pemakainya adakah kafir atau dari kelompok fasik, maka ia adalah penyerupaan yang dilarang agama" (Syeikh Abdul-Wahhab Tawilah).
3. "Yang dikehendaki dengan menyerupai orang-orang kafir yang dilarang itu ialah menyerupai mereka dalam perkara yang menjadi identiti khusus mereka dalam adat-adat (kebiasaan-kebiasaan hidup) dan menyerupai mereka dalam perkara-perkara yang direka mereka dalam agama mereka merangkumi urusan-urusan aqidah dan ibadah-ibadah mereka" (Majlis Fatwa Arab Saudi, 3/307).
4. "Cara untuk menilai penyerupaan (yang dilarang) ialah; orang yang meniru/menyerupai ia melakukan suatu perbuatan yang menjadi identiti khusus orang yang ditiru. Maka maksud menyerupi orang-orang kafir (yang ditegah agama) ialah seorang muslim melakukan sesuati yang menjadi identiti khusus orang-orang kafir. Adapun perkara yang telah tersebar di kalangan orang-orang Islam dan tidak lagi menjadi ciri-ciri khusus orang kafir, ia tidaklah dikira penyerupaan dengan mereka. Maka ia tidaklah diharamkan kerana faktor penyerupaan walaupun mungkin diharamkan kerana faktor yang lain" (Syeikh Muhammad Soleh al-Uthaimin).

Merujuk kepada soalan di atas, apakah tudung yang dipin ke belakang itu benar-benar menyerupai biarawati kristian?, persoalan ini perlulah diselidiki lebih lanjut. Namun secara zahirnya, di Malaysia ini wanita-wanita Islam yang memakai tudung sebegitu tidaklah dilihat oleh orang lain sebagai biarawati kristian atau orang yang ingin meniru mereka. Ia mungkin berlaku secara kebetulan. Oleh itu, pada pandangan saya ia tidaklah boleh kita anggap sebagai menyerupai biarawati Krisrian secara dasarnya. Namun dari segi pemakaian tudung, hendaklah dipastikan ia mematuhi ciri-ciri tudung yang ditetapkan Allah tadi.

Wallahu a'lam.

Rujukan;

1. Fiqh al-Albisah wa az-Zinah, Abdul Wahhab bin Abdus-Salam Tawilah, hlm. 182.
2. Fathul-Bari, Imam Ibnu Hajar, kitab al-libas, bab Labs al-Harir wa ad-Dibaaj....
2. Fatwa Syeikh Muhammad Soleh al-Munajjid (Islamqa.com), no. 69789.

Nota hujung;

[1] Burnus; tutup/tudung kepala bersekali dengan baju atau jubah (lihat; Kamus al-Marbawi). Ia dipakai oleh rahib-rahib Kristian.
[2] Cepiau; Syeikh Idris al-Marbawi dalam kamusnya (Kamus al-Marbawi) menyebutkan; ia haram dipakai.




Monday, 21 November 2011

Cuti2 @ Gambang Water Park (18/11/2011)





Lame dh x update blog.....biase la bz sbg seorg surirumah....*bz sgt la tu kn....hihihih....

Baru2 nie 18/11/2011, cuti sekolah dh start d t'ganu, Mr.Azmi ajak kami anak branak g bercuti ke GAMBANG WATER PARK....dh bgtau hari sblmnyer, igtkn ckp saje2 je.....yela sbb dia sbk je kn, dh lame x g bercuti pn....*dlm hati dh seronok la kn.....
Pastu mlm Mr. Azmi tny dh packing2 baju ke?nk g TAMAN AIR esok....haah?jd ke?bile anak2 dgr pny la seronok melompat2 gembira....umy dia pn skali lompat la tu...hihihi...lompat dalam hati je....
So,berkemas2 la...bkn jauh pn dlm sejam 45 mnt mcm tu....tp saje nk check in hotel sbb nnt dh penat bermandi manda blh rest dulu semlmn kn.....

Jom layan gambar2 bwh nie....

 My 3 Princess ALY'S

 Si kecik pandai plak berposing mcm nie....

 Dua Beradik bergambar...kalu gaduh x tau la ank ckp....

 Umy n 3 gegurl nyer

 Mr Azmi n 3 Gergurl

 Bukit Gambang Water Park

 Jenuh abahnyer melayan 3 gegurl sbb umynyer x join mandi skali...Segan plak nk join, tgk mmg seronok...nk pakai baju muslimah swimming suit tu yg segan tu....next time la pulak....water park tempat lain plak,....


Main2 kt gelongsor panjang

 Breakfast...dh nk blk ke kerteh






Monday, 31 October 2011

SANGGUPKAH???

Sanggupkah saya mengorbankan masa bersama dengan anak2 demi mencari rezeki lebih????
Jawapannye adalah TIDAK SANGGUP....

Bukannye ape haritu Mr.Azmi suruh g dengar 'talk' pasal INSURANS dari seorg client dia yg dh pun jutawan dengan insurans nie....client dia seorg perempuan.....jadi Mr.Azmi saje je suruh saya dengar dulu pasal insurans nie....mane tau blh jd jutawan jgk mcm dia.....hih hih hih....*berangan je la*.....saya pun ikut je dengar....mase dengar tu anak2 terpaksala abahnye jaga kjp....

Bile dengar ape yg jutawan nie ceritakan mmg la excited, mcm nk buat je 'aktiviti' insurans tu skrg jgk....tp yela,bukan senang nk senang kn....mcm dia sblm jd jutawan (bulanan dia dpt RM300 ribu tuuuuuu.....lumayan kn) dia terpaksa korbankan mase dgn anak2......bile dgr terpaksa korban mase dgn anak2 mmg x sanggup la rasenye.....dia kate amik mase 3-5 tahun untuk berjaya dlm insurans nie...

Bayangkan dalam mase 5 tahun tu, ape jadi ngn anak2.....terabai mcm tu je, anak2 pn harap org jaga je....nnt anak2 dh besar dh jd mcm x mesra je kn......jd ape yg dpt?????duk kejar nk cari rezeki lebih tp anak2 biar mcm tu je......nnt suami ntah ke mane anak pun ntah ke mane........

Kalau keje 8 jam sehari ok la (pg keje ptg blk), sempat la nk bermain ngn anak2.....nie kalu balik mlm anak pun dh tido mmg x nmpk muka anak la jawabnye....

Mr.Azmi pesan kalu nk cari duit lebih tapi anak2 x terjaga, lupakan jela....kalu blh biarla anak2 membesar depan mate dan kite sendiri yg menjaganye.....lgpn Mr.Azmi kerap jgk blk lmbt kdg2 outstation, jd kalu dh dua2 sibuk siang mlm, mcmn plak anak2 kn....oooohhhhh.....TAK SANGGUP...mst ade cara lain kan untuk pastikan mase ngn anak2 tidak terabai....

Monday, 24 October 2011

KORSET.......KORSET '1 PIECE'???APE TU???

Biase kite dgr korset 2 in 1 la, 3 in 1 la, smpi 5 in 1 pn ade kn.....

Korset yg saya nk perkenalkan nie adalah KORSET '1 PIECE'........
Korset '1 Piece' nie maksudnyer korset sehelai je kan.....
Tapi biase org tanya "mcmn nk 'membuang' kalu pakai korset 1 piece nie"?.....
Jangan risau, mst ade caranyer kn.....x kan pakai mcm patung plak tanpa perlu bukak langsung.....
Jom baca kisah Korset '1 Piece'.....

Begini citernyer tentang korset 1 piece nie.....
>>korset nie pemakaiannyer sekali sarung je...(pakai dari bawah ke atas)
>>ade lubang di bawah korset (tmpt 'membuang') bg memudahkan aktiviti 'pembuangan'.....tambah2 lg kalau time 'rushing' nk ke tandas kn....x la kelam kabut nk bukak korset jd bukak panty sahaja.....SENANG KN....!!!!!
>>panty pakai di luar korset jd x perlu bukak korset jika ke tandas (aktiviti 'pembuangan')
>>dengan pemakaian korset '1 piece' nie ia x kan bergulung ketika duduk bangun @ kerap bergerak
>>dengan memakainyer ia x akan menyakitkan sbb ia x bertulang, x mencengkam ketiak & kainnyer yg sgt lembut...

Sekarang nie zaman moden, ramai ibu2 yg berpantang memakai korset kn....tambah2 lg ibu2 yg berpantang sendiri.....



Korset '1 Piece'......
ade 2 jenis (yg berzip & bercangkuk / yg tidak berzip & tidak bercangkuk)

Nak tau lebih lanjut boleh la layari - sini

tQ



Bacalah Wahai Para Suami

Apabila seorang wanita telah kita (lelaki) nikahi dengan sah, dialah wanita yang diamanahkan oleh Allah untuk kita bimbing dan pimpin menuju syurga.

Nasib kita dunia dan akhirat sangat berkait rapat dengannya.

Dia adalah jodoh yang ditakdirkan buat kita.

Dialah wanita yang pasrah dan menyerah kepada kita atas nama Allah.

Pada waktu itu, bagaimanapun keadaan wajahnya, siapa pun dia, sudah menjadi soal kedua.


Monday, 17 October 2011

Perkahwinan Adikku 30/9/2011 & 1/10/2011 Di Taiping

Alhamdulillah akhirnyer adikku telah menjadi isteri orang dengan sekali lafaz....dinikahkan dengan seorang jejaka ensem dari MELAKA....sekarang dh menetap di MELAKA...

saya pun hepy la jgk sbb 1st time dpt adik ipor..

tinggalla mak n abah kitorang berdua saje di rumah (TAIPING)...sedih rasenyer bile kite berpisah dengan org tua kn....tp nk buat mcmn, dh kawen kene la ikut suami plak kn...tp org tua jgn la di lupakan pulak...

walaupun ini adik bongsu saya tapi ade sorg lagi yg belum kawen...abgnyer...langkah bendul la org kate kn...tp zaman skrg dh xde langkah bendul2 nie...boleh je...asalkan selamat diijabkabulkan...

moh kite layan gambo....
 Adik ngan kakak....org kate mcm kembo...yeke??? mate n senyum tu ade la samenyer....beza umur kami 6tahun...

Selamat Diijabkabulkan pada 30/9/2011 (jumaat) selepas asar di masjid....upacara membatalkan air sembahyang buat di rumah

 ni dia bergambar bersame adik bradik....saya 3 bradik je...tinggal sorang je lagi x kawen...tu yg laki sebelah pengantin tu....bile ntah nk kawen...

 Sempat berposing pada pagi sabtu...majlis persandingan adik...1/10/2011 (sempena birthday adikku)...pandai dia pilih tarikh...kebetulan hari cuti plak tu...

 4 branak bergambar

ni dia pengantin serba hijau....ade org kate muke adik mcm siti nurhaliza....hahahaha...org tu x pakai cermin mata kot....(^_^)

9/10/2011 majlis sambut menantu kt melaka plak....tapi saya x dpt nk menghadirkan diri sbb Mr.Azmi ade kerja yg perlu di setelkan....


Sunday, 16 October 2011

ADAKAH KITA ADA SIFAT2 SEPERTI BERIKUT?


6 Sifat Perempuan Yang Tidak Layak Dijadikan Isteri

Al-Anaanah:
Banyak keluh kesah. Yang selalu merasa tak cukup, apa yang diberi semua tak cukup. Diberi rumah tak cukup, diberi motor tak cukup, diberi kereta tak cukup. Tak redha dengan pemberian yang diberi suami. Asyik ingin memenuhi kehendak nafsu dia saja, tanpa menghiraukan perasaan suami, tak hormat kepada suami apalagi berterima kasih pada suami. Bukannya hendak menolong suami, apa yang suami beri pun tak pernah puas. Ada saja yang tak cukup.

Al-Manaanah:

Suka mengungkit. Kalau suami melakukan perkara yang dia tak berkenan maka diungkitlah segala hal tentang suaminya itu. Sangat mudah hendak membicarakan perihal suami. Tak mengenang budi, tak bertanggungjawab, tak sayang dan macam-macam. Walaupun suaminya sudah memberi perlindungan macam-macam padanya.

Al-Hunaanah:

Ingin pada suami yang lain atau berkenan kepada lelaki yang lain. Sangat suka membanding-bandingkan suaminya dengan suami/lelaki lain. Tak redha dengan suami yang ada.

Al-Hudaaqah:

Suka memaksa. Bila hendak sesuatu maka dipaksa suaminya melakukannya. Pagi, petang malam asyik menekan dan memaksa suami. Adakalanya dengan berbagai ancaman. Ingin lari, ingin bunuh diri, ingin membuat malu suami. Suami dibuat seperti orang suruhannya, bukan sebagai pemimpinnya. Yang dipentingkan adalah kehendak dan kepentingan dia saja.

Al-Hulaaqah:

Sibuk bersolek atau tidur atau santai-santai hingga lalai dengan ibadah-ibadah asas, seperti solat berjemaah, wirid zikir, mengurus rumah-tangga, berkasih sayang dengan anak-anak.

As-Salaaqah:

Banyak berbicara, menggosip. Siang malam, pagi petang asik menggosip. Apa saja yang suami kerjakan selalu tidak benar dimatanya. Zaman sekarang ni bergosip bukan saja berbicara di depan suami, tapi dengan telefon, SMS, internet, dan macam-macam cara yang lain . Yang jelas isteri tu asyik menyusahkan suami dengan kata-katanya yang menyakitkan.

Thursday, 13 October 2011

Lempeng Untuk Anak2

Resepi nie mmg sgt simple n mudah disediakan....anak2 saya mmg suke lempeng nie......biase time breakfast/minum petang saya akan buatkan utk anak2.....boleh la sedapnyer *takkan nk puji diri sendiri kot kn*.....saya ade ikut resepi kt blog sorang member nie.....tp saya ade modified sikit...cume tambah sikit bahan dia nk jd lg sedap....*sedap la kununnnn*......

BAHAN2 NYER

2 cawan Tepung gandum (jangan cair sangat n jangan pekat sangat)
300ml Susu segar
3 sudu besar gula
2 sudu besar marjerin (dicairkan....minyak masak pn boleh)
2 sudu besar nestum (saya suke2 tambah....kalu x nak tambah pn x pe)
1 biji telur (kalu x suke x payah pun xpe)
1 sudu kecik esen vanila
Sedikit serbuk penaik

Pastu humban je semua bahan2 tu dalam blender.....

Dah blender panaskan non stick pan (supaya x melekat) dengan sedikit mentega......

Dah panas boleh la masakkn lempeng yg dh siap diblend yer puan2...ikut la nk kecik ke besar saiznyer, ikut ketebalannyer jgk nk tebal mane.....

Dah masak boleh la dihidangkn untuk dimakan.....

*saya lipat 2 n intinyer saya letak mentega kacang....sbb anak2 mmg suke....*

 Gambar lempeng x berape cantik main belasah je snap....ok la tu kn....(^_^)


Saya Bangga Menjadi SURIRUMAH Sepenuh Masa

Yer, mmg saya berbangga tau walaupun saya ade segulung diploma...*bukan segulung tp x bergulung sbb smpn dlm file....hehehe...

Tp org kate rugi kan bile dh belajar penat2 pastu x keje plak kn...sebenarnyer saya penah bekerja..dekat 3 thn jgk la....dh kawen pn still keje lg....pastu bile dh ade anak berenti keje sbb alasan nk jaga anak...tp saya berenti mase anak sulung 6bulan dlm kandungan sbb mase tu kaki sering kejang n selalu masuk keje lewat....w/pn bos perempuan n sporting plak tu tp di sebabkan kene buat keje kt luar kdg2 n keadaan saya mase tu pun x mengizinkn jd saya buat keputusan utk berenti keje je la...mase tu dok KL....

Lps tu bile anak 6bulan kami berpindah ke t'ganu ikut Mr.Azmi blk ke kpg nyer yg ingin buat biz sendiri kt sane....lgpn mase tu parent dia ade lg...blh la tgk2 parent dia skali....pastu terpikir nk cari keje jgk...tp mcm payah je nk cari keje yg sesuai kt t'ganu nie....pastu Mr.Azmie kate x pyh la...jaga anak je kt umah....kang dh keje nk cari pengasuh jaga anak plak.....saya pn akur je la ape kate suami kn.....

So, smpi la skrg dh ade 3org anak...dh 7thn kawen.....mmg sepanjang mase n sepanjang hari mmg sibuk dengan anak2,rumah n suami la kan.....x menyesal pn.....xpe la, ilmu tu berguna jgk w/pn duk rmh saje...sekurang2 nyer ilmu saya bertambah....;-)

Tapi korang setuju ke dgn ayat ni "Perempuan kalau belajar setinggi mane pn akan ke dapur jgk"

Thursday, 6 October 2011

12 Cara Isteri Sentiasa Di Sayangi Suaminya

1. • Isteri bangun awal dahulu, jangan sampai suami bangun dan memasak untuk isteri.

2. • Segera siapkan minuman pagi hari kesukaan suami, spt kopi atau teh atau susu. Tawarkan, menu apa yang diinginkan pagi ini.

3. • Bila suami pergi kerja, hantar sampai ke depan pintu, pastikan isteri sudah dalam keadaan rapi.

4. • Bila suami pulang kerja, jangan sampai keadaan rumah dalam keadaan berselerak. Sambut suami dengan senyuman yang indah.

5. • Jangan lupa, sediakan makanan kesukaan suami bila dia pulang kerja.

6. • Sederhana dalam berpenampilan. umumnya laki-laki tidak menyukai perempuan yang berpenampilan dengan mekap tebal, sebaliknya kesederhanaan lebih menarik bagi mereka kerana menurut mereka lebih indah kecantikan asli perempuan.

7. • Jika ada masalah, apapun yang bergejolak dihati Anda, berusahalah untuk tetap sabar dan menahan diri untuk tidak menyakiti hati suami.

8. • Dapat mendampingi suami dalam suka dan duka.

9. • Berusaha untuk menjadi sahabat yang menyenangkan di bilik tidur.

Banyak perempuan masih merasa malu untuk bersikap agresif walaupun kepada suaminya sendiri.

Anggapan bahawa perempuan yang agresif dan tidak terhormat hanya untuk perempuan single. Tentu saja anggapan ini tidak berlaku untuk seorang isteri yang sudah ada suaminya sendiri.

10. • Jika ada persoalan, segera tanyakan dengan suami, jangan simpan masalah di hati. Apalagi membocorkan rahsia diluar rumah.

11. • Jika ingin keluar, minta izin atau atas pengetahuan suami.

12. • Jangan menjadi isteri yang boros dalam belanja. Terutama untuk hal hal yang tidak penting.

*Mudah2an kesemua 12 cara ini ade dlm diri saya...Amin....

Saturday, 24 September 2011

Jamu Baik Untuk Kesihatan Dalaman

 JAMU MAK DARA


Jamu......yer ibuk2 sekalian entry kali nie saya ceritakan tentang jamu yer....*ish dh rope ckp endon plak yer*.....yela, org endon kn suke mkn jamu2 nie semua.....

Saya pn suke mkn jamu tau.....hehehe...tp sejak ade anak nie saya mkn jamu....sebelum nie x tau ape2 pasal jamu sbb mak saya x makan jamu....hehehe....bile dh kawen n ade anak biase la kan....kene jaga semuanyer....kalu x longgar2 je semua.....jadi kene la ketatkn yg mane longgar n kecutkan yg mane kembang.....hihihi.....tapi beruntung la bg diorg yg badannyer maintain je selepas ade anak.....tp walaubagaimanapun kesihatan di utamakan....terutamanyer dalaman.....ye x???....nnt suami pn makin sayang.....hehehe....

Saya suke Jamu Mak Dara nie....entah mgkn tertarik dgn pengasasnyer yg mmg amalkan Jamu Mak Dara nie....umo die pn dh 60+ tahun kn....masih cergas lg....zaman dulu2 die juara 16x ratu kebaya....16x tuuuuuu....mmg jage betul die sejak 16tahun lagi katanyer mkn jamu nie.....

Saya amalkan 2 jenis jamu....yg serbuk n pil.....yg pil tu kalu saya travel ke mane2,senang sikit.....*cehhh, travel sgt la tu kalu setakat balik kg je kan*....yg serbuk untuk di rumah je.....kene bancuh la kan.....setengah org x leh nk telan serbuk mkn la pil.....bg saya serbuk lebih cepat meresap dari pil....biase la pahit skt nk telan kn....tp kejap je.....demi kesihatan akan ku telan juga....

Kesan pada saya jamu nie mmg ok....memberi tenaga di samping yg lain2 tu...*buat2 x paham plak yer*...heheh....badan pun rase ringan je.....berat pn maintain je.....tp pemakanan pn kene jage jgk, jangan la harapkn jamu je....kalu rajin buat la exersice....*kdg2 rajin kdg2 buat xtau je*....tp kalu dh amalkan kene teruskan la utk kesihatan jangka panjang.....
 



 Jamu Mak Dara ~ Serbuk

 Jamu Mak Dara ~ Pil

KHASIAT :-
Membuang toksik didalam badan /Membuang angin /Menyuburkan rahim/Masalah keputihan /Merapatkan faraj /Memberi tenaga, cergas seawal pagi/Membetulkan sistem kitaran haid /Membakar lemak dan menurunkan berat badan /Mengurangkan bau badan /Menambahkan nafsu syahwat /Mengurangkan sakit pinggang dan lemah tubuh badan /Awet muda

Bahan-bahan :-gadong /tahi angin /cabai pintal /akar siak /ambar antu cabai batik akar cerita /kulit pulau sari /kulit kayu serapat /ketumbar kasar /jintan hitam /temulawak /halia bara /halia putih kunyit kering /kayu manis cina /kedaung /daun cina maki/ masuri jerangau /lengkuas merah /buah keras /jemuja /daun terawas / hadas pedas /langkau besar /langkau kecil /bica bolong /biji kani/buah gorek /akar kayu putih /cekor

ISTIMEWA UTK:-

Buang Lemak /Untuk awet muda /Ada masalah senggugut dan haid tak teratur/Masalah keputihan Muka berjerawat dan kusam /Mengembalikan semula keharmoniaan rumahtangga /Masalah faraj longgar, rahim turun, berair dan kurang mencengkam /Masalah terkencing ketika batuk dan bersin /Masalah banyak angin dlm badan /Masalah toksik dlm badan /Masalah kesihatan seperti gout darah tinggi, kencing manis, resdung, migrain /Masalah sengal badan, sakit pinggang, sakit tumit dan lutut /Ingin berhenti merokok /Tidur tak lena.

Bagi wanita yang baru melahirkan anak, eloklah diamalkan pengambilan Jamu Mak Dara pada hari ketujuh dalam pantang. Amalan ini dapat mengembalikan tenaga, menegangkan otot2 yang kecut, menyembuhkan luka bersalin, memulihkan dan menyempitkan lagi faraj dan mengecutkan rahim.

Jamu ini juga boleh melangsingkan tubuh wanita dan mengatasi masalah haid seperti senggugut dan pusingan haid yang tidak teratur. Ia juga bukan sahaja mencantikkan tubuh malah mencantikkan kulit yang tidak bermaya.

*"JANGAN TAK TAHU" Jamu ini juga turut diamalkan oleh ramai artis di Malaysia dan antara artis yg mengamalkan jamu ini, Aleeza Kassim, Nanu, Watie Elite, Erra Fazira, Umi Aida & Ziela Jalil.*

Saturday, 17 September 2011

Kebaikan & Khasiat Koko


 Kali nie nk citer pasal KOKO.....tau mkn je kn tp x tau ape khasiat dia.....semua org suke koko @pun coklat kn.....yela koko terdapat dlm coklat, milo, minuman coklat & lain2 yg bahannyer mengandungi koko....saya mmg penggemar coklat termasuk anak2....tambah2 lagi bile time 'moon terbit' setiap bulan, mmg saya akan jadi giler coklat kejap.....bukan giler sampai mcm jadi otak 3 suku ok......(",)

 My Favourite nie ^_^

Jom baca dengan relax jap pasal KOKO nie...... 

Kandungan lemak dalam koko beerti minuman koko dapat menyumbang lebih tenaga berbanding dengan minuman kopi dan teh.

Koko apabila dicampurkan dengan susu dan gula akan menjadi minuman yang berkhasiat dan theobromine dan kafein (masing2 lebih kurang 2% & 0.1% dalam serbuk koko) pula bertindak sebagai perangsang selain sebagai minuman panas. Pernah dinyatakan bahawa susu bertambah baik dengan adanya koko yang bertindak membantu mengubah pembentukan susu beku di dalam perut.

Walaupun telah dinyatakan bahawa coklat dimakan untuk suka2 sahaja dan bukan kerana khasiatnya, tetapi sebenarnya ia mengandungi 'milk soilids' antaranya 'butter fat', protein susu, kalsium dan lain2 'minerals' dan vitamin2.

Kebaikan & Khasiat Koko & Nilai Zat Pada Coklat, 
Lemak Koko & Serbuk Koko

Kesan antioksida poliphenol dalam koko
Khasiat biji koko terhadap kesihatan adalah diperolehi daripada kandungan polyphenols yang tinggi seperti flavanoids. Kandungan yang paling penting didapati dari koko adalah flavan-3-ols atau lebih dikenali sebagai catechin. Flavanoids adalah merupakan kumpulan kandungan kimia yang memberikan tindakan antioksida yang kuat

Coklat mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular
Kajian melaporkan bahawa kuantiti antioksida yang diserap dari koko dan coklat adalah lebih tinggi berbanding wain, teh dan sayur. Pengambilan koko sebagai makan yang kaya dengan antioksida flavanoids dapat mengurangkan risiko atherosclerosis serta mengurangkan kematian akibat penyakit koronori jantung.

Koko meningkatkan kebolehan mengatasi tekanan
Daripada kajian terhadap tiku, menunjukkan bahawa antioksida yang mengalir semasa dalam keadaan tertekan dan senaman mempunyai kesan yang baik terhadap stamina. Kajian di Jepun menunjukkan bahawa poliphenol dapat menghalang perubahan sikap emosi dibawah tekanan fizikal dan berupaya mengurangkan tekanan.

Koko melambatkan proses penuaan
Penuaan adalah salah satu proses yang mengakibatkan kerosakan radikal. Sehubungan itu, pemakanan yang kaya dengan antioksida memainkan peranan dalam melambatkan proses penuaan. Kajian mengenai proses penuaan telah dijalankan secara meluas dimana jangkamasa hayat bagi manusia yang sihat boleh dilanjutkan selama 5 - 10 tahun dengan mengamalkan pemakanan seimbang yang kaya dengan antioksida. Kajian yang dijalankan oleh Jabatan Epidemiotologi dari Havard School of Public Health di Boston USA mendapati bahawa penggemar coklat menikmati purata tambahan umur sebanyak 0.95 tahun berbanding bukan penggemar coklat. Ini menunjukkan wujudnya polyphenol sebagai antioksida dalam coklat.

Coklat sebagai makanan berkhasiat
Coklat adalah produk koko yang mempunyai khasiat sebenar dan kandungan nutrien dalam coklat merupakan makanan seimbang
 

Jadi marilah kita sama2 menikmati kelazatan KOKO


Friday, 16 September 2011

Anak2ku Mase Lahir

Alhamdulillah.....dh 3 org anak saya skrg di usia 31 tahun nie....dh makin tua rupenyer....

Kesemua gegurl gegurl belaka....geng2 ummy....mane geng abahnyer???? sian abah x de geng....tunggu la 2 tahun lg ke....tapi Mr Azmie kate 'NO MORE'....cukup la 3 je....3 tu pun dh ramai kn....berderet2 rasenyer.....Mr. Azmi kate penat (mcm la die yg beranak kn)....hihihi....xpe la....paham maksud 'penat' die tu....

Nnt bile bertambah lg ahli die la yg bertungkus lumus nk mencari nafkah kn....kene kasi lebih sikit ekonomi keluarga....saya nie x bekerja....kerja jaga anak2 je.....insyaallah tunggu la 2 tahun lg tgk ekonomi mcmn....kalu ok 'on' jela.....hihihi....

Lagipun duk kt ganu nie x de sape2 kalu nk mntk tlg jagakn ank2....parents Mr.Azmi dh xde....so, semuanyer kene jaga n buat sendiri...pantang dulu2 pn jaga sendiri je....pastu nnt Mr Azmi terkejar2 la sikit kalu ade baby nnt....mase bersalin yg no.3 pn Mr Azmi xde di sisi saat2 bertarung nyawa sbb kene jage 2 org anak...x nk menyusahkan org sebenarnyer..... 

Inilah die 3 org my gegurl & Mr.Azmi selepas di lahirkan....
(dh mcm tunjuk koleksi anak2 plak kn)....hihihi....

Tadaaaaa......skrg udah beso anak2 ummy nie......
Dengan harapan semoga anak2 ku ini menjadi anak yg solehah & berjaya di dunia & akhirat....amiiiiiiinnnnnn.....


Monday, 12 September 2011

Maybelline ~ Gel Eyeliner

Nie la dia rupenyer GEL EYELINER dari Maybelline.....ramai yg pakai nie cantik je....saya pn beli ler sbb baru blh try kalu beli kan....hehehe....harge pn RM39.90 je....ade promosi raye mase tu.....haritu beli mase sehari sebelum raye tp sekarg baru nk try.....

1 Set....ade brush dia skali....senang nk apply gune brush....calit je sikit2.....

Kecik je botol dia....jenis cream...sgt lembut texture dia....waterproof....

Saya pakai kdg2 je, pagi mase berhias diri tu...tp kdg2 je kalu sempat ngan x kalut ngan anak2....kalu x kang jadi lain plak eyeliner tu kt mate kan....solat zohor cuci ngan makeup remover.....lps tu xpakai dh....esok plak....;-)...kang nk solat asar nk kene cuci plak lg....jarak mase singkat....

 Saya gune Eye & Lip Makeup Remover dari AMWAY nie utk tanggalkan gel eyeliner tu ngn eyeshadow skali.....
 (kalau nk email la yer....sempat nk promote skali tu.....hehehhe)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...